Lehdisto.jpg

 

*****

VASTAUSAIKA ON PÄÄTTYNYT. Media-aiheisia aforismeja voi toki laittaa tänne lisääkin, mutta ne eivät enää osallistu kilpailuun. Kilpailun tulokset ilmoitetaan niiden selvittyä, todennäköisesti maaliskuun aikana.

*****

Aforismiblogin yleisönosastolla virisi jokin aika sitten keskustelu Juhani Siljon aforismista ”Sanomalehtimies – ammattivalehtelija.” ja sen sisältämän väittämän oikeutuksesta.

Keskustelun innoittamana valittiin Aforismiblogiin sikermä media-aiheisia aforismeja. Sikermää koottaessa kävi selvästi ilmi, että mediaa käsittelevät aforismit ovat lähes kaikki aiheeseen kriittisesti suhtautuvia. Neutraaleja löytyi muutamia, mutta myönteisesti mediaa kommentoivia vain harvoja tai ei ollenkaan. Johtuuko tämä sitten aforismin yleisestä luonteesta, median olemuksesta vai jostakin muusta, siihen vastatkoon jokainen itse.

Niin tai näin, Aforismiblogi päätti järjestää rennon ja leikkimielisen aforismikisan, jossa etsitään uusia (= muualla aiemmin julkaisemattomia) mediamyönteisiä aforismeja. Kirjoita siis yksi tai useampi aforismi, jossa mediaa käsitellään myönteiseen sävyyn ja laita aforismisi esille tämän postauksen kommenttiosioon (tai blogin yleisönosastoon tai sähköpostitse osoitteeseen aforismiyhdistys /at/ netti.fi). Voit osallistua nimellä tai nimimerkillä.

Vastausaikaa on helmikuun loppuun asti. Voittajan valitsee arvovaltainen raati ja voittaja palkitaan maineen ja kunnian lisäksi kirjapalkinnolla.

Sami Feiring

------------------------------------------------------------------------------------

 

JA VOITTAJA ON...

Helmikuun aforismikisan tuomarina toimi aforistikko Raimo Koivistoinen Jyväskylästä. Alla hänen ratkaisunsa ja perustelut.

HELMIKUUN AFORISMIKISAN RATKAISU

Suomen aforismiyhdistys aloitti 10.2.2009  rennon ja leikkimielisen aforismikisan, jossa etsittiin uusia mediamyönteisiä aforismeja. Kisaan sai lähettää yhden tai useamman aforismin. Kilpailuaikaa annettiin helmikuun loppuun saakka. Kisan taustana oli Aforismiblogissa käyty keskustelu Juhani Siljon aforismista ”Sanomalehtimies – ammattivalehtelija.”. Keskustelun johdosta Aforismiblogiin valittiin sikermä media-aiheisia aforismeja. Kävi ilmi, että lähes kaikki olivat aiheeseensa kriittisesti suhtautuvia. Tästä löytyi aihe mediamyönteisten aforismien etsimiseen.

Kisaan osallistuttiin vilkkaasti. 26 kirjoittajaa lähetti yhteensä 292 aforismia. 2 kilpailijaa tyytyi yhteen aforismiin. Suurin henkilökohtainen määrä oli 53.

Hyvä uutinen ei ole uutinen, mutta voiko mediamyönteinen aforismi olla hyvä? Tämän kisan perusteella vain harvoin mutta joskus kumminkin. Näen tähän asiantilaan muutamia syitä.

Aforismit suhtautuvat yleensä hyvin kriittisesti käsittelemiinsä asioihin ja ilmiöihin. Tämä on niille lajityypillistä. Myönteisistä asioista on vaikeampi tehdä viiltävän teräviä lauseita kuin kielteisistä. Hyviä myönteisiä ei siis realistisesti ajatellen ollutkaan suuria määriä odotettavissa.

Kyseessä oli mittatilaustyö ja lyhyt toimitusaika. Näissä oloissa on hyvän aforistiikan syntyminen kuin lottovoitto. Aforismi on tyypillisesti oman tiensä kulkija, joka ilmaantuu näkyviin sattumalta ja odottamatta, jos hyvin käy. Se syntyy hitaasti ja tiedostamatta ihmismielen syvyyksien paineissa kuin timantti maaperässä kunnes löydetään. Jos hyviä mediamyönteisiä aforismeja olisi syntyäkseen, niitä olisi jo syntynyt spontaanisti.

Median tarpeellisuus ja arvostus ovat itsestään selvyyksiä, joita jotkin poikkipuoliset sanat eivät kumoa. Tästäkään syystä se ei kaipaa kiittävää liturgiaa.

Vaikka kisassa etsittiin mediamyönteisyyttä, joukosta löytyy monia kriittisiä lauseita. Ilmeisesti niitä syntyy helposti, ellei itsekritiikki ole kohdallaan.

Kirjoittajat ovat ampuneet nuoliaan etupäässä nimimerkkien suojasta, mutta myös omalla nimellä on tunnistettavasti esiinnytty. Kisan luonteeseen nähden oli riemastuttavaa löytää nimimerkeistä kaikki Marxin veljekset.

Tekstejä lukiessa huomaa, että kisaan on todella lähdetty rennoin mielin. Monet ovat antaneet tulla mitä hetkessä on mieleen juolahtanut. Tiukan aikataulun puitteissa tämä onkin ymmärrettävää. Tuomarina joudun ottamaan tehtäväni täysin vakavasti leikkimielistä painotusta unohtamatta. Ensivaikutelman saatuani annoin aforismien hautua mielessä ja palasin niiden ääreen moneen kertaan kunnes päätökseni kypsyi.

Lähetetyissä lauseissa on paljon asiaa, enemmän kuin leikkimielisyyttä. Se ei vielä riitä tekemään lauseista hyviä aforismeja. Myöskään sanaleikit eivät sinällään riitä aforismeiksi.

Työtäni tehdessä johduin miettimään myös mitä media on. Juhani Siljon aikaan mediasta tuskin puhuttiin. Silloista mediaa olivat ennen kaikkea sanomalehdet. Lehdistö on edelleen hyvin merkittävä media. Sami Feiringin laatimassa media-aiheisten aforismien kokoelmassa on lehdistön osuus melkoinen. Lehtien rinnalle ovat ajan mittaan nousseet radio ja televisio ja viime aikoina internet. Itse koen median erilaisina joukkotiedotusvälineinä.

Päätöstä harkitessani otin huomioon sekä yksittäisten aforismien laadun että kilpailutyöt kokonaisuuksina. Voitto jaetaan yksimielisesti kahden erilaisen kilpailutyön kesken. Niiden tekijät ovat  Groucho M. ja Tero.* Käytettävissäni olevilla keinoilla en ole voinut todeta, etteivät heidän aforisminsa olisi uusia ja ennen julkaisemattomia.

Groucho M.:n 11 aforismia muodostavat ehyen kokonaisuuden. Ne ovat hyvin muotoiltuja, nasevia ja sisällöltään painokkaita ja sisältävät aimo annoksen leikkimieltä ja huumoria. Laatueroja aforismien kesken on, mutta se on luonnollista kaikissa aforismikokoelmissa. Koska näitä aforismeja ei kisan luonteesta johtuen löydy ennestään mistään julkaisuista, dokumentoin ne tähän:

 

Lukulasien kallistelu pitää aseiden kalistelun loitolla.

Media on kansakunnan äänirauta.

Media voimistaa kuiskauksen huudoksi, monesti vaikenemisenkin.

Lehti on otsikoidensa kokoinen.

Heill´ Vanhanen, meill´ Uutinen.

Sananvapauden miekka, viiltävä.

Pressiklubi, ei savua ilman tulta.

Pressiklubin askiin luonnosteltiin kansakunnan linjat.

Tyhjän toimittaa täydeksi, joka päivä.

Postiluukun aamuinen kolahdus satakielenkin laulua suloisempaa.

Ellei media tuo viestiä joku vie sen.

 

Tero on jättänyt kisaan yhden mutta sitäkin nasevamman aforismin: Wapaus, Weljeys ja WWW.

Aforismin pohjana on Ranskan suuren vallankumouksen ajoilta periytyvä erittäin tunnettu iskulause: Vapaus, veljeys ja tasa-arvo. Tero on käyttänyt aforismin luomisessa tuttua tekniikkaa. Hän on ottanut pohjaksi vanhan sanonnan, josta hän on muuttamalla saanut syntymään uuden, jolla on uutta sanottavaa.

Teron muunnos on nykyhetkeen päivitetty pistokas vanhasta iskulauseesta. Ween vanhahtava käyttö sanoissa wapaus ja weljeys korostaa sanoman ikää ja kestävyyttä. WWW tuo aforismiin vanhan tasa-arvon uudessa ja aforismin alkuosan kanssa yhteensointuvassa muodossa.  WWW:llä on maailmanlaajuisesti suuri merkitys sananvapauden ja demokratian lisääjänä ja sitä kautta tasa-arvon edistäjänä. Ween yhtenäinen käyttö korostaa kauniisti ja muistettavasti aforismin sanomaa. 

RAIMO KOIVISTOINEN

* Nimimerkkien takaa paljastuivat Mika Korhonen (Groucho M) ja Tero Kärkkäinen (Tero).  

Kuva: Antti Vuorijärvi