rita_dahl.jpg

Rita Dahl on vantaalainen vapaa toimittaja ja runoilija, koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri ja humanististen tieteiden kandidaatti. Dahlin esikoiskokoelman Kun luulet olevasi yksin julkaisi Loki-Kirjat vuonna 2004. Hänen aforistisia runojaan on julkaistu Kiilan albumissa 2005. Hän on kirjoittanut artikkeleita aforistiikasta ja oli Vuoden aforismikirja 2005 -palkintoraadin jäsen. Dahl pitää Arjentola-blogia osoitteessa http://arjentola.blogspot.com.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

Kynä (sarjasta Oodeja arkiesineille)

 

 

Isoja kaaria ilmassa tai lyhyitä vaakasuoria liikkeitä, aina asiassa kiinni.

 

Tai sen vieressä.

 

Ihailen kykyäsi melkein mihin vain: olen aina askeleen jäljessä.

 

Ilman sinuakin meillä olisi kirjoja, mutta voi millaisia.

 

Pelkästään tiukka ote sinusta luo tunteen siitä, että minulla on ote elämään.

 

Luot lieskoja ilmaan, minä olen vain savua.

 

Niin pieni, mutta kaikkivoipa.

 

Saavuttaisinpa kovuuden joka lyhyyteesi ja tylsyyteesi sisältyy.

 

Pienin nimittävä tekijä, maankamaran lävistävä kärki.

 

Kuin rakeita suoraan taivaaseen.

 

Sinussa tunnen suuruuteni ja pienuuteni: raketti suoraan taivaaseen.

 

Et ehkä valloita olemuksellasi, vaan viivalla, joka sinusta lähtee.

 

Kuka kirjoittaa? Pitelenkö minä sinua vai sinä minua?

 

Tiukka ote elämästä, sinusta kiinni.

 

Kovan levyn päällä pehmeästi tai tiukasti: läpäiset kaiken kuin voin.

 

Lennät pitkin nummea, Baskervillen koira sumussa, tai nostat kaksin käsin taivaalle ainoan valotuikun, himmenevän kuun tai savuavan suitsukkeen.

 

Mitä milloinkin, pitäjän aivoitusten mukaan.

 

Kuinka koskaan selvittäisin salaisuutesi, salaisuuteni?

 

Rita Dahl