koteloituminen.gif

Yksi aforismin keinoista on variointi, olemassa olevan aineksen muuntelu. Esimerkiksi sananlaskua saatetaan muokata hieman, niin että sen alkuperä on edelleen tunnistettavissa, mutta tuloksena on uuden merkityksen tai ainakin uuden näkökulman tai vivahteen tarjoava aforismi. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Variointi sisältää vaaransa, sillä se saattaa helposti johtaa esimerkiksi tyhjään sanaleikkiin ilman sisältöä. Onnistuessaan kirjoittaja kuitenkin saa variaatioonsa ilmaisullista tuoreutta ja ajatuksellista painokkuutta, ja tuloksena on hieno aforismi.

 

Alla on esimerkkejä variaatioista, joita on tehty filosofi Descartesin kuuluisan lauseen "Ajattelen, olen siis olemassa (lat. Cogito, ergo sum)" pohjalta. Mukaan on otettu vain esimerkkejä, jotka on julkaistu kokoelmissa tai netissä.

 

Teen työtä, siis olen olemassa. (Markku Envall *)

 

Puhelimeni soi: siis olen olemassa.

 

Vastaan: siis vapaa kuin Pavlovin koira.

 

(Markku Envall *)

 

Kulutin, siis olin. (Olli-Jukka Jokisaari *)

 

Ajattelen – olen siis eläkkeellä! (Heikki Klemola)

 

Ajattelen Jumalaa. Hän on siis olemassa. (Raimo Koivistoinen)

 

Ravintolan pisuaarin eteen kävellessäni valokenno kytki vesisuihkun päälle. Olen siis olemassa. (Raimo Koivistoinen)

 

René Descartes metrossa: "Tuijotan, siis olen olemassa." (Juhani Mäkelä)

 

Ajattelen. René Descartes oli siis olemassa. (Juhani Mäkelä)

 

En ymmärrä, siis vastustan. (Juhani Mäkelä)

 

Ajattelen, siis olen. Mutta kai tässä pitäisi jotain tehdäkin. (Juhani Mäkelä)

 

Descartes lomalla: "En ajattele, siis en ole." (Juhani Mäkelä)

 

Mitä enemmän ajattelen sitä vähemmän huomaan olevani. Elämäni piilevänä. (Hannu Paronen *)

 

Ajattelin - siksi en ole enää olemassa! (Žarko Petan)

 

Kukaan ei ajattele sinua, olet siis olemassa.  (Žarko Petan)

 

Unelmoin, siis olen olemassa. (Paula Sainio)

 

Katson tv-uutisia, olen siis olemassa, minä ja maailma. (Eero Silvasti)

 

Menee kaupaksi, on siis olemassa. Katso vaikka kuitit. (Eero Suvilehto)

 

Ajattelen, olen siis vaiti. (Eino Vastaranta)

 

Minulle soitetaan puhelimella, olen siis olemassa. (tuntematon, Helsingin Sanomat 2.2.1980)

 

Lassi Kämäri on kommentoinut aihetta Parnasso 4/02:ssa julkaistulla aforismillaan: "Yksi variaatio Descartesin kuuluisimmasta lauseesta murentaa kenen tahansa ajattelijan uskottavuuden." Olen eri mieltä. Kyse on tässäkin tapauksessa siitä, miten se tehdään.

 

Lopuksi muutama aforismi, joista ainakin useimmat lienevät syntyneet filosofi Ludwig Wittgensteinin kuuluisan lauseen "Minkä ylipäänsä voi sanoa, sen voi sanoa selvästi, ja mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava." pohjalta.

 

Missä järjen on pakko vaieta, siinä sydämen on velvollisuus puhua. (Olavi Ingman)

 

Mistä ei voi vaieta, siitä on kirjoitettava rivien väleihin. (Jorma Kekki)

 

Mistä voi puhua, siitä täytyy vaieta. (Torsti Lehtinen)

 

Vovon mann nicht sprechen kann, darüber muss man schreiben. (Torsti Lehtinen)

 

Mistä ei malta vaieta, se on luettava. (Hannu Paronen *)

 

Mistä ei voi puhua, siitä on kirjoitettava. (Eino Vastaranta)

SAMI FEIRING

 

Tähdellä (*) merkityt lauseet ovat osa aforistista sarjaa.